Blog

Projektmenedzsment szakmai cikkek

PMSz Tonik - Product scope & project scope

2021. november 18.

Projektvezetőként tudnod kell, hogy mi a különbség. Te tudod? 

A PMBOK már jó régóta együtt említi a két fogalmat, de a magyarázatot nem ereszti bő lére. A PMBOK szerint: 

  • Termékterjedelem (product scope): mindazon jellemzők és funkciók, amelyek meghatároznak egy terméket, szolgáltatást vagy eredményt.
  • Projektterjedelem (project scope): a meghatározott jellemzőkkel és funkciókkal bíró termék, szolgáltatás vagy eredmény előállításához szükséges munka. 

Bár a fogalmak régóta léteznek, mégis ritkán érkezik jó válasz arra, ha megkérdezem, hogy a gyakorlatban ez mit jelent. Például egy szoftvertermék esetén mi a termékterjedelem, és mi a projektterjedelem. Itt kérlek, állj meg egy kicsit, gondolkozz el a válaszon, aztán olvass tovább. 

Egy szoftvertermék esetén a termékterjedelem azt írja le, hogy milyen jellemzőkkel és funkciókkal rendelkezzen a termék. Ezt követelményekkel lehet leírni, tehát a termékterjedelem a termék elvárt működését leíró követelmények összessége. 

Ezzel ellentétben a projektterjedelem a termék létrehozásához szükséges munkafolyamatok, feladatok összessége, magában foglalja a termék tervezését, fejlesztését, tesztelését, adattisztítást, ősfeltöltést, migrációt, élesítést, és az ezen fő feladatok részletes lebontását. 

Tehát a termékterjedelem leírja, mit kell megcsinálni, a projektterjedelem pedig, hogy a létrehozandó termék, szolgáltatás milyen feladatok elvégzésével tud előállni. A feladatokhoz lehet erőforrásokat és időt tervezni, de ehhez ugye tudni kell, hogy pontosan mit is kell csinálni. 

Mindkét terjedelem típus a folyamatosan mélyülő tervezés (progressive elaboration) szemléletében kerül meghatározásra, azaz projekt indításkor magas szinten, a projekt jóváhagyását követően pedig részleteiben megtervezve. 

Na de kit érdekel ez? Eddig is megvoltunk anélkül, hogy ezt boncolgattuk volna, miért lett hirtelen ennyire fontos? A választ a PMI Business Analyst módszertana adja meg. 

Ugyanis az kimondja, hogy a Business Analyst felelős a termékterjedelemért, a Projektvezető pedig a projektterjedelemért. Nyilvánvalóan a két feladatkör összefügg, csak kollaborálva, együtt tudnak jó munkát végezni. 

A Business Analyst tehát a termékterjedelem „őre”. Ez azt jelenti, hogy a követelmények vizsgálatánál az elsődleges szempont, hogyan kapcsolódik a követelmény ahhoz az üzleti célhoz, amiért a projektet elindították, azaz az üzleti igényhez (a tapasztalat azt mutatja, hogy a követelmények csak kb. 1/3-a kapcsolható direktben az eredeti célhoz, a többi inkább „ ha már úgyis hozzányúlunk, akkor …” típusú követelmény). 

Fentiek analógiájára különbséget tesz a módszertan a termék és a projekt stakeholder között (bár nagyon nagy, de nem 100%-os az átfedés), valószínű, hogy minden termék stakeholder projekt stakeholder, de nem minden projekt stakeholder termék stakeholder. 

Valamint különbség van a termék kockázatok (olyan események, változások, amelyek a kialakítandó megoldás üzleti értékére van hatással) illetve a projekt kockázatok (az erőforrásokkal kapcsolatos, illetve az idő-re és költségre ható események) között is. 

A termékkockázatok és a termék stakeholderek menedzselése Business Analyst kompetencia, míg a projekt kockázatok, illetve a projekt stakeholderek menedzselése projektvezetői felelősség, de ezeket a feladatokat is egymással együttműködve kell végrehajtaniuk. 

Amennyiben nincs Business Analyst a projekten,  a projektvezető felelős a teljes scope tartásért, a kockázatok teljes körű menedzseléséért, illetve a teljes stakeholder managementért. 

Fodor Andrea 

PMI-PBA, Professional Business Analyst, tanácsadó, tréner 

Korábbi posztjainkat itt érheti el:

 

 

“Elgondolkodtató egy szakmai baklövésről, vívódásról hallani, amit egy gyakorlott projektvezető követ el. Nem, nem a kárörvendés végett. Az ügy tanulsága miatt. Engem az is energiával tölt fel, ha meghallgatok pár történetet, kézzelfogható dolgot a projektmenedzsment világából. Legyen az bármilyen apró. A történeteknek ereje van. Ami miatt még szeretem őket, hogy emberközeliek, emlékezetesek és rólunk szólnak. Néha édes, de keserű. Mint a Tonik!
A PMSZ Tonik sorozat egy két hetente megjelenő írás, ami röviden, töményen fogalmaz meg eseteket a projektek világából. A középpontban az ember, a csapat és a projektvezetés áll. Nem a kemény módszertanokról szól. A való világot mutatja. Néhány perc alatt elolvasható történetek ezek, melyek frissítően hatnak a napi „robotban” és bízom benne, hogy tanulsággal is szolgálnak. Fogadjátok szeretettel írásaimat!”

PMSz Tonik - Product scope & project scope

2021. november 18.

Projektvezetőként tudnod kell, hogy mi a különbség. Te tudod? 

A PMBOK már jó régóta együtt említi a két fogalmat, de a magyarázatot nem ereszti bő lére. A PMBOK szerint: 

  • Termékterjedelem (product scope): mindazon jellemzők és funkciók, amelyek meghatároznak egy terméket, szolgáltatást vagy eredményt.
  • Projektterjedelem (project scope): a meghatározott jellemzőkkel és funkciókkal bíró termék, szolgáltatás vagy eredmény előállításához szükséges munka. 

Bár a fogalmak régóta léteznek, mégis ritkán érkezik jó válasz arra, ha megkérdezem, hogy a gyakorlatban ez mit jelent. Például egy szoftvertermék esetén mi a termékterjedelem, és mi a projektterjedelem. Itt kérlek, állj meg egy kicsit, gondolkozz el a válaszon, aztán olvass tovább. 

Egy szoftvertermék esetén a termékterjedelem azt írja le, hogy milyen jellemzőkkel és funkciókkal rendelkezzen a termék. Ezt követelményekkel lehet leírni, tehát a termékterjedelem a termék elvárt működését leíró követelmények összessége. 

Ezzel ellentétben a projektterjedelem a termék létrehozásához szükséges munkafolyamatok, feladatok összessége, magában foglalja a termék tervezését, fejlesztését, tesztelését, adattisztítást, ősfeltöltést, migrációt, élesítést, és az ezen fő feladatok részletes lebontását. 

Tehát a termékterjedelem leírja, mit kell megcsinálni, a projektterjedelem pedig, hogy a létrehozandó termék, szolgáltatás milyen feladatok elvégzésével tud előállni. A feladatokhoz lehet erőforrásokat és időt tervezni, de ehhez ugye tudni kell, hogy pontosan mit is kell csinálni. 

Mindkét terjedelem típus a folyamatosan mélyülő tervezés (progressive elaboration) szemléletében kerül meghatározásra, azaz projekt indításkor magas szinten, a projekt jóváhagyását követően pedig részleteiben megtervezve. 

Na de kit érdekel ez? Eddig is megvoltunk anélkül, hogy ezt boncolgattuk volna, miért lett hirtelen ennyire fontos? A választ a PMI Business Analyst módszertana adja meg. 

Ugyanis az kimondja, hogy a Business Analyst felelős a termékterjedelemért, a Projektvezető pedig a projektterjedelemért. Nyilvánvalóan a két feladatkör összefügg, csak kollaborálva, együtt tudnak jó munkát végezni. 

A Business Analyst tehát a termékterjedelem „őre”. Ez azt jelenti, hogy a követelmények vizsgálatánál az elsődleges szempont, hogyan kapcsolódik a követelmény ahhoz az üzleti célhoz, amiért a projektet elindították, azaz az üzleti igényhez (a tapasztalat azt mutatja, hogy a követelmények csak kb. 1/3-a kapcsolható direktben az eredeti célhoz, a többi inkább „ ha már úgyis hozzányúlunk, akkor …” típusú követelmény). 

Fentiek analógiájára különbséget tesz a módszertan a termék és a projekt stakeholder között (bár nagyon nagy, de nem 100%-os az átfedés), valószínű, hogy minden termék stakeholder projekt stakeholder, de nem minden projekt stakeholder termék stakeholder. 

Valamint különbség van a termék kockázatok (olyan események, változások, amelyek a kialakítandó megoldás üzleti értékére van hatással) illetve a projekt kockázatok (az erőforrásokkal kapcsolatos, illetve az idő-re és költségre ható események) között is. 

A termékkockázatok és a termék stakeholderek menedzselése Business Analyst kompetencia, míg a projekt kockázatok, illetve a projekt stakeholderek menedzselése projektvezetői felelősség, de ezeket a feladatokat is egymással együttműködve kell végrehajtaniuk. 

Amennyiben nincs Business Analyst a projekten,  a projektvezető felelős a teljes scope tartásért, a kockázatok teljes körű menedzseléséért, illetve a teljes stakeholder managementért. 

Fodor Andrea 

PMI-PBA, Professional Business Analyst, tanácsadó, tréner 

Korábbi posztjainkat itt érheti el: