Hírek

KATEDRA - A projektmenedzsment mesterség nem művelhető gyakorlati ismeretek nélkül

2022. szeptember 16.

Felkészítés egy varázslatos pályára a Corvinuson

A PMSz Katedra című interjúsorozatában ez alkalommal abba a felsőfokú intézménybe térünk vissza, ahol a magyarországi projektmenedzsment oktatás bölcsőjét ringatták. Ez alkalommal Blaskovics Bálinttal, a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézet docensével, a Projektmenedzsment Tanszék vezetőjével, a Nemzetközi projektmenedzser szakirányú képzés szakfelelősével beszélgettem.

Bálint közel 15 éve foglalkozik elméletben és gyakorlatban projektmenedzsmenttel, doktori disszertációját a projektvezetők személyes jellemzőinek hatása a projektsiker alakulására témában írta. Bálint az egyetemi projektmenedzsment oktatókat összekötő PMuni éves konferenciasorozat egyik szervezője, motorja.

Milyen projektmenedzsment oktatás zajlik most a Corvinus Egyetemen?

Projektmenedzsment tárgyak nálunk alap- és mesterszakon is találhatók, illetve van két kifejezetten ilyen fókuszú posztgraduális képzésünk. Alapszakon nagylétszámú az egyedi projektek vezetése tárgy, itt évente 450 körüli hallgató vesz részt a bevezető jellegű képzésben. Több mesterszakon van fókuszált és mélyebb tárgy, ahol rendszerint a hallgatók eltérő mélységben a gyakorlattal is megismerkedhetnek.  Van választható projektmenedzsment tematikájú, technikai jellegű (projektütemezés szoftverrel) kurzusunk, illetve most kerül bevezetésre egyéb specializált projektismereteket oktató további két tárgy is, amelyek elsősorban a külső közreműködőkkel való viszonyrendszerről és a projektvezető "puha készségeiről" (soft skills) szólnak, azaz olyan nem szakmai jellegű, személyes és társas készségekről, amelyek a szakmai tudáson túl meghatározzák az illető motiválhatóságát, kezelhetőségét, kreativitását és beilleszkedését a munkakörnyezetébe.

Posztgraduális szinten pedig kifejezetten projektmenedzsereknek kínál az egyetem képzést, egyrészt a PMI Budapest, Magyar Tagozattal közösen szervezett nemzetközi projektmenedzser szakirányú képzésen, másrészt az idén ősszel megújuló, a PMSZ és az Óbuda Group együttműködésével indított nagyberuházási projektmenedzsment képzésen.

Jelenleg évente nagyjából 450 alapszakos hallgató, mesterszakon nagyjából 120 hallgató, posztgraduális képzéseken pedig 40 körüli hallgatónk foglalkozik a projektmenedzsment témájával. Egyfajta felfutás érzékelhető – a 2021-ben felvett hallgatók számára az egyedi projektek vezetése tárgy már dupla idősávban kerül leadásra - ami vélhetően annak is köszönhető, hogy a téma egyre szélesebb körben vált ki érdeklődést.

Mióta folyik projektmenedzsment oktatás az egyetemen?

A projektmenedzsment egyes aspektusait – ütemezés, komplex rendszerek modellezése – jeles oktatók az 1990-es évek elejétől oktatták az akkori BME-n (Kindler József, Papp Ottó). A projektmenedzsment témakörének átfogó tárgyalása a Corvinus egyetem jogelődjénél Görög Mihály tanár úr nevéhez köthető 1993 óta. A budapesti székhelyünkön kívül voltak kihelyezett oktatásaink is (Rév-Komáromban, Székesfehérváron és Kolozsvárott) az évek során.

A hallgatók kapnak-e valamilyen projektmenedzsment minősítést?

Jelen pillanatban nem, de aktívan támogatjuk az ilyen kezdeményezéseket. Többek között a Vállalkozásfejlesztés Klub a PM Mesterség Alapítvánnyal, azaz a hazai IPMA minősítéseket koordináló szervezettel közösen szervez IPMA Student vizsgát, és ezt a folyamatot igyekszünk a magunk eszközeivel segíteni.

Mivel ismerkedhetnek meg a hallgatók a projektmenedzsment tanulmányaik során?

Két alapelv mentén választjuk meg az elméleti forrásokat. Szempont az adott ismeretanyag elterjedtsége és ismertsége, ennek alapján oktatnak nálunk PMBOK, illetve a korábban a magyar közigazgatási szférában ajánlott státuszt élvező PRINCE2 alapján. A másik szempont pedig sokszínűség, egy akadémiai műhelyben széleskörű rálátást és kritikai szemléletet kell átadni. Ennek jegyében természetesen most is használjuk a magyar projektmenedzsment oktatási kultúra úttörőjének, Görög professzor úrnak a műveit, emellett több külföldi szerző könyvét is rendszeresen alapul vesszük, valamint az IPMA ICB egyes részei is helyenként megjelennek az oktatásban.

Az elméleti oktatás íve az életciklus fogalma, a tervezés, megvalósítás és lezárás szakaszainak mentén épül fel, amit még megelőzhet a stratégia keretbe illesztés, a koncepció kidolgozása és a megvalósíthatóság vizsgálata. Emellett természetesen bemutatásra kerülnek a ma már szintén alapvető ismeretnek tekinthető életciklus-modellek és a projektre hatást gyakorló szervezeti egységek és jellemzők (pl. projektiroda vagy projektmenedzsment érettség).

A projektmenedzsment mestersége – ahogy azt Görög tanár úr nevezte – nem érthető meg és nem is művelhető valamilyen szintű gyakorlati ismeretek megszerzése nélkül. Ennek érdekében a kurzusainkon számos meghívott, a gyakorlatból érkező vendégelőadó szerepel; illetve egyes esetekben a hallgatóknak részt is kell venniük projektmunkában. A hallgatók munkáját gyakran segíti esettanulmány feldolgozása, illetve szituációs játék is. A PMSZ junior versenye is kiváló alkalmat ad a hallgatóinknak arra, hogy szárnyaikat próbálgassák. Fontosnak tartom, hogy az ilyen kezdeményezések mögé az akadémia is odaálljon, ezért a kezdek óta magam is részt veszek ennek szervezésében, népszerűsítésében, a feladatok kitűzésében.

A biztos és átgondolt elméleti alapok, valamint a gyakorlati ismeretek együttesen biztosítják a hallgatóink hozzáértését. Ezért fontos lehet, ha a szilárd módszertani alapokat és az órai feladatok megoldása révén nyert gyakorlati tudást ki tudja egészíteni olyan ismeret, amire különböző cégeknél, valós környezetben tesz szert a hallgató. Szerencsére ez már több tárgy esetén is elérhető, és általános elégedettség jellemzi mind a diákok, mind pedig a cégek részéről.

Tervezik-e fejleszteni a meglévő projektmenedzsment oktatási anyagukat?

A tananyag fejlesztése örökzöld téma és feladat és természetesen folyamatos frissítés, korszerűsítés mindig történik, de jelentősebb újragondolás most nem szükséges, mert az elmúlt két évben lényegében az összes érintett szak megújításra került, beleértve ebben az alap, a mester és a posztgraduális képzéseket is. Egy szak megújításának része a tantárgyak alapos górcső alá vétele és szükség szerinti átdolgozása.

Milyen hallgatói visszajelzéseik vannak a projektmenedzsment tárgyaikkal kapcsolatban?

Jellemzően erősen pozitív visszajelzésekről számolhatok be. A projektmenedzsment tárgyak demonstrátorainak, az ilyen témájú szakdolgozatot íróknak (és a díjnyertes szakdolgozatoknak) és nem utolsó sorban a PMSZ versenyén indulóknak a száma évről évre emelkedő tendenciát mutat. Ez pedig komoly elismerés mind az oktatóknak, mind pedig azoknak a gyakorló szakembereknek, akik munkájukkal segítik a minél színvonalasabb képzéseket.

Mit üzensz azoknak a fiataloknak, akik a projektmenedzsment pályára készülnek?

Én bátorítok mindenkit, aki szeret emberekkel és / vagy újdonságokkal foglalkozni arra, hogy válassza a projektmenedzsment szakmát, mert ez egy csodálatos pálya! Saját példa alapján is állíthatom, hogy ha hétfőn is örömmel szeretnél bejönni a munkába, akkor ez egy Neked való irány!

A Corvinus Egyetemnek van a PMSZ-szel együttműködési megállapodása, illetve említetted, hogy aktívan részt vesztek a Junior PM verseny lebonyolításában. Milyen további tartalmi együttműködést tudnál elképzelni?

A felsoroltaknál már most gazdagabb a közös munka köre; visszatérő PMSZ-es vendégelőadóink vannak, részt veszünk a PMSZ egyes kutatásaiban. Bízom benne, hogy ez a sokszínűség a jövőben is megmarad, sőt bővülni fog, mind a résztvevők, mind az érintett tevékenységek tekintetében.

Az interjút készítette: Klimkó Gábor

 

(*Kép forrása: Annie Spratt on Unsplash)

Iratkozzon fel hírlevelünkre!