Belépés
Ahogyan már megszokhattátok, Katedra cikksorozatunkban újabb és újabb felsőfokú intézményekbe látogatunk el, és a felelős vezetőket, oktatókat kérdezzük a náluk zajló projektmenedzsment oktatásról, a hallgatói visszajelzésekről. Barangolásunkat a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen folytattuk, ahol Dr. Nyikos Györgyivel, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar Közpénzügyi Tanszék vezetőjével és Kondor Zsuzsával, a tanszék mesteroktatójával beszélgettünk.
Kérem, meséljenek arról, hogy milyen projektmenedzsment oktatás zajlik jelenleg Önöknél!
Az Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar Közpénzügyi Tanszéke foglalkozik közpénzügyi tantárgyakon (államháztartástani ismeretek, számvitel, statisztika) mellett a fejlesztéspolitikai tantárgyak oktatásával is. Ezek között találjuk az EU-s források felhasználásával kapcsolatos ismeretek, a fejlesztéspolitikai menedzsment kurzusok tantárgyait, és ide illeszkedik a projektmenedzsment oktatása is. Az egyetem küldetéséből adódóan a kormányzati és államigazgatási szféra számára képzünk szakembereket, így olyan projektmenedzsment tudást adunk, ami ezen a speciális területen nyújt segítséget.
Milyen szakokon lehet elérni a projektmenedzsment tantárgyakat?
A projektmenedzsment képzés részét képezi két alapképzési szak (a közigazgatás szervezés, illetve a nemzetközi igazgatás szak) programjának. Továbbá oktatunk projektmenedzsmentet a mesterképzés (államtudományi osztatlan mesterképzési szak, fejlesztéspolitikai programmenedzsment mesterképzési szak, illetve közgazdálkodás és közpolitika mesterképzési szak) keretében is. A projektmenedzsment részben önálló kurzus tárgya is, ám oktatjuk a pályázati rendszer témakörével együtt is.
Mióta van projektmenedzsment képzés Önöknél és hány hallgatót érint ez összesen?
Az Egyetem alapításától, azaz 2012-től fogva létezik projektmenedzsment tantárgy, és az azóta eltelt időszakban a Kar összesen 1450 hallgatója vett részt projektmenedzsment képzésen.
A hallgatók kapnak-e valamilyen projektmenedzsment minősítést a kurzusok végén?
Tantárgyként szerepel a képzési programban a projektmenedzsment. A hallgatók érdemjegyet kapnak és nem minősítést. Szeretnénk azonban a tantárgyat úgy továbbfejleszteni, hogy minősítéssel összemérhető tudást nyújtsunk a hallgatók számára. Ez fontos jövőbeli feladat számunkra.
Mennyiben épül a nemzetközi (például IPMA) minősítés módszertanára a projektmenedzsment képzésük? Vagy ennél színesebb a kép?
Mi nem a minősítések és a projektmenedzsment módszertanok irányából indultunk el. 20 éve EU-s források felhasználásának tervezésével és a fejlesztések lebonyolításával foglalkozunk a mindennapok során. Ennek megfelelően a projektmenedzsment kurzusunk felépítésekor is az EU-s pályázatok elvárásaiból indultunk ki. A tantárgy kialakításánál is az EU-s módszertan átadása volt a cél. Főleg klasszikus, vízesés módszert ismertetünk meg a tanulókkal, de szó esik azért az agilis metódusról is, hogy tudják, hogy van ilyen is. Ugyanakkor EU-s támogatású projekt nehezen valósítható meg agilis módszertan alapján, ezért mi a hangsúlyt a „hagyományos” projektmenedzsmentre helyezzük.
Hogyan biztosítja az intézmény a PM gyakorlati tudás megszerzését?
Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy kontextusba helyezzük az elméletet. Esettanulmányokkal, filmekkel, videókkal dolgozunk a tantárgy keretében. Van elméleti és gyakorlati óra is, bár ez szakfüggő. Ahol vannak gyakorlati órák, ott csoportmunkában dolgoznak a hallgatók. Meg szeretnénk értetni velük, hogy a projektmenedzsment nem elméleti dolog, hanem gyakorlati tudomány. És nem is kell várni az első munkahelyig, hogy profitáljanak belőle, mert a megszerzett ismereteket például házépítés vagy családi rendezvényszervezés esetén is kiválóan tudják hasznosítani.
Milyen esettanulmányok vannak? Kiemelnének párat?
Igazán színes a paletta esettanulmányok tekintetében.
Alapképzésen a hallgatóknak például jótékonysági koncertet kellett megszervezniük egy állatmenhely számára. Főleg fiktív projektekkel dolgozunk, de van olyan hallgatónk is, aki nővére esküvőjének vagy épp a nyaralásának megszervezését hozza témaként.
Mesterszakon természetesen már magasabb szintű, komplexebb, szakmaibb jellegű projektek kerülnek górcső alá. Itt gyakran EU-s források bevonásával megvalósuló projekteket hoznak a hallgatók. Találhatóak közöttük szociális irányultságú, infrastruktúra-fejlesztési, oktatásmódszertant érintő projekt is.
És végül, de nem utolsó sorban szakdolgozat vagy diplomamunka tárgya is lehet a projektmenedzsment. Nagy örömünkre szolgál, hogy egyre többen hallgató választja ezt a témát.
Tervezik-e fejleszteni a meglévő projektmenedzsment oktatási tananyagot? Ha igen, milyen irányú lesz a változás?
Ahogy már említettük, gondolkodunk a képzés továbbfejlesztésén olyan irányba, hogy akár például IPMA D minősítés megszerzéséhez is felkészítéssel szolgálhasson. Természetesen továbbra is az EU-s forrásfelhasználás és ennek specialitásai maradnak fókuszban, de az EU-s módszertanok és ajánlások mellett más nemzetközi irányok felé is igyekszünk nyitni és kitekinteni.
Idegen nyelven is szeretnénk projektmenedzsmentet oktatni. Ez tovább gazdagítaná a meglévő projektmenedzsment oktatási portfoliónkat és erősítené a nemzetközi tapasztalatok megismertetésének lehetőségét is.
Milyen hallgatói visszajelzések vannak a tárggyal és a projektmenedzsment tanulmánnyal kapcsolatban?
Az Egyetemünkön működik egy általános értékelő rendszer, ami a tanárt, illetve a tantárgyat is értékelteti a hallgatókkal. A projektmenedzsment kapcsán pozitívak a visszajelzések. Azt őszintén el kell mondanunk, hogy a kurzusaink elején mindennapos élmény egy-egy hallgató szkeptikus hozzáállása.
Miért szkeptikusak a hallgatók? Mi ennek az oka Önök szerint?
Azt gondolják, hogy ez csak valamiféle megfoghatatlan, elméleti „tudomány”, amit csak be kell magolni és ezzel le is tudható a tantárgy teljesítése. Mi azon dolgozunk, hogy az esettanulmányokkal, konkrét helyzetekkel életszerűvé és kézzelfoghatóvá tegyük számukra a projektmenedzsment értékét. És ez a legtöbb esetben sikerül is.
Mit üzen a fiataloknak, akik a PM pályára készülnek?
A projektmenedzsment az a téma, aminek az ismerete mindenkinek szükséges. Persze különböző szinten, és nem kell mindenkinek projektmenedzsment szakértővé válnia. Ezt a tudást mindenki használja az életében. Nem tudok elképzelni olyan élethelyzet, amelyben nincs szükség projektmenedzsmentre. Alapszükséglet az élet szervezéséhez.
Kedves Györgyi, kedves Zsuzsa! Köszönöm a beszélgetést!
Az interjút készítette: Borbényi Kata
Kép forrása: pixabay.com