Belépés
Köszöntöm az Olvasót! A koronavírus-járvány megváltoztatta a munkavégzési szokásokat és ott, ahol azt a projektfeladat természete lehetővé tette, gyakran otthoni távmunkavégzéssel (avagy „hómofiszban”) vettek és vesznek részt a projekt tagjai a munkában. Ezt a munkaszervezési módot nevezik „virtuális projektnek”, ami alatt az értendő, hogy a csapattagok eltérő helyeken, esetleg eltérő időbeosztással dolgoznak.
Egy virtuális projekt működtetése még akkor sem ment feltétlenül zökkenőmentesen, ha összeszokott csapattagokról volt szó, mert meg kellett tanulniuk az elektronikus kommunikációs eszközöket, a feladatdelegálás és -követés csínját-bínját a megváltozott környezetben. Új virtuális projektcsapatok felállítása azonban még keményebb diónak bizonyulhat.
A globalizáció megjelenése óta jól ismert problémáról van szó. A virtuális szervezet fogalmát és működtetésének a mikéntjét (a projekt kontextusa nélkül) már több, mint negyed évszázada tanulmányozzák a vezetés-szervezés irodalmában, könyvek és cikkek jelentek meg a témában. Nem kell tehát újra feltalálni a langyosvizet, vissza lehet nyúlni a gyökerekhez.
Vezetési közhely, hogy a bizalom léte rendszerint kulcsfontosságú az eredményes (csapatban történő) munkavégzéshez. A bizalom virtuális szervezetben történő megtartásának azonban sajátos útjai vannak. A menedzsmentguru Handy „Trust and the Virtual Organization – How do you manage people whom you do not see?” című cikke[1] 1995-ben jelent meg. Handy a józan észre apellálva a bizalom hét jellemzőjét (szabályát, törvényszerűségét; „rules of trust”) vélt azonosítani, úgymint
Handy megjegyzi azt is, hogy a bizalom rendszerint kölcsönös („Trust inevitably requires some sense of mutuality, of reciprocal loyalty.”). Amikor a szervezetek vezetői a munkavállalóikat erőforrássá silányítják, akkor ez teljesen más viszonyt sugall, ezért Handy azt javasolja, hogy a munkavállalókat úgymond „klubtagokká” kell előléptetni. Egy klubtag a közösséghez tartozik, és a jogai közé tartozik e közösség kormányzásában („governance”) vezetésében való részvétel is.
Handy cikke akkor született, amikor az elektronikus kommunikáció még robbanásszerű fejlődés előtt állt. Handy a cikkében utal ugyan az elektronikus levelezés akkori elterjedtségére, illetve a videókonferencia alkalmazását a nemzetközi üzleti élet bevett eszközének nevezi („In international business videoconferencing is the norm”), ezzel szemben az 1990-es évek elején a világháló használata és így az elektronikus kommunikáció még gyerekcipőben járt.
Handy gondolatai segíthetnek annak kiókumlálásában is, hogy miként építsük fel és tartsuk meg a bizalmi viszony egy virtuális projekt tagjai között. Nem meglepő módon e kérdésekre a múlt évszázadban már szintén adtak választ. Järvänpää és Leidner olyan virtuális csapatokat tanulmányoztak[2], ahol sikerült a bizalmi légkört felépíteni. Három közös jellemzőt találtak ezeknél, úgymint
lásd (Jarvanpaa és Leidner, 1999), illetve tömörebben (Coutu[3], 1998). Ennyi a titok és nem több. Ha valaki a fenti három jellemzőt összeveti Handy gondolataival, jó egyezést talál.
További konkrét javaslatokkal álltak elő Greenberg és társai a virtuális csapatokban a bizalom kivívása és megőrzése érdekében[4]. A szerzők a virtuális csapat életciklusának szakaszaihoz gyűjtöttek össze számos javaslatot, melyeket a hely szűke miatt itt nem ismétlek meg, de ezek elhagyásának itt és most van bőven előnye is. A bizalom Handy által leírt jellemzőinek a biztosítása ugyanis nem túl valószínű, hogy univerzális módon érhető el, egy normatív modell pedig erre ösztökélheti az óvatlan olvasót. Hasonló itt a helyzet ahhoz, mint amikor a Guide to the Project Management Book of Knowledge (PMBOK) új, hetedik kiadásában már nem éltek folyamatalapú leírás technikájával.
Az egyszeri projektmenedzser jobban jár, ha a virtuális csapatában a bizalom kezelése ügyében a saját gondolataira és kútfejére hagyatkozik, mintsem bambán ismételné és mantrázná mások csodareceptjeit (lásd még a kritikus gondolkodás képességét). A javaslatok ismerete persze segíthet az ötletelésben.
Klimkó Gábor
[1] Handy, C. (1995). Harvard Business Review. 73(3), pp. 40-50
[2] Jarvanpaa, S.L. és Leidner, D. (1999) Communication and Trust in Global Virtual Teams. Organization Science, 10(6), pp. 791-815
[3] Coutu, D. L. (1998). Trust in virtual teams. Harvard Business Review, 76(3), pp. 20-22.
[4] Greenberg et al (2007) Creating and sustaining trust in virtual teams. Business Horizons, 50(4), pp. 325–333.
Fotó: Mitchell Luo on Unsplash