Hírek

Havi mustra a projektmenedzsment gyakorlásáról a koronavírusos időkben

2020. április 13.

Köszöntöm az Olvasót!

Ahogy mondani szokták, a téma az utcán hever, manapság a projektmenedzserek munkáját (is) érinti a COVID-19 vírus által okozott világjárvány. Az érdekelt, hogy vajon mit mondanak erről mások, és hogy van-e benne vajon valami specifikus a szakmánkra nézvést, vagy csak az általánosságok puffogtatását lelem majd.


A találtak bemutatása előtt azonban ez alkalommal személyes véleményemet osztom meg az Olvasóval egy nem is olyan távoli fogalomból kiindulva. A PMBOK világában a kockázat fogalma –eltérően például az információbiztonsággal foglalkozók köreitől – pozitív kimenetellel is bírhat, amit ki lehet használni. Egy másik, hasonló emlékem, amikor pár évvel ezelőtt kisebb síbalesetet szenvedett fiamat a Heim Pál Gyermekkórházba vittem. A doktor úr azt mondta akkor a fiamnak, nem gond, hogy rögzítőkötés került lábára, legalább addig erősíteni tud a felsőtestére. Amin nem tudunk változtatni, azt lehetőségként is megélhetjük; végre ki lehet próbálni olyan eszközöket, technikákat, amelyekről hallomásból már értesülhettünk, de a hétköznapok taposómalma nem engedett hozzáférni és kipróbálni. Most a lehetőségből egyszerre kényszer lett; az eddig elvben lehetséges videókonferenciák a napi gyakorlat részei váltak, a kommunikációs csatornák megváltoztak. Azt ajánlom hát mindenkinek, hogy a mindennapok nyűgje mellett élje meg lehetőségként (is) ezt a mizériát, amit akár akar, akár nem, kénytelen elszenvedni.


Visszatérve a gondolatok gyűjtésére, természetesen a vezetők megváltozott szerepéről, a célszerű és eredményes viselkedésről magasröptű, általános eszmefuttatások találhatók, például John A. Quelch- nek, a Harvard Business School emeritus professzora által jegyzett posztban [i]. Quelch a hagyományos figyelemfelkeltő technikák (lásd 5P, 7S stb.) stílusával a krízis kezeléséhez szükséges hét képességről (capabilities), a 7C-ről értekezik, úgymint calm (nyugodtság, az igazi vezető sajátja); confidence (magabiztosság, annak mutatása, hogy képes kezelni a helyzetet), communication (hogy ne legyen pánik); collaboration (mindenkire szükség van); community (közösségben az erő); compassion (együttérzés azokkal, akiket jobban érint a járvány) és cash (tartalékok kellenek ahhoz, hogy a munkatársaknak tudjunk bért fizetni). Ilyen egyszerű, csak 7C-t kell az egyszeri projektmenedzsernek betartania.


Az informatika világában ennél konkrétabb és praktikusabb tanácsokat kapunk [ii] . Alexander szerint

  • A vezető bízzon a csapat tagjaiban, és időben, egyértelműen kommunikáljon hozzájuk.
  • A távoli munkavégzés szabályai legyenek világos, egyértelműek és betarthatók.
  • A kapcsolattartáshoz online együttműködési eszközöket kell használni, melyek három fő fajtája
    • o a virtuális értekezletek és videokonferenciák tartása,
    • az állománymegosztó és szinkronizáló eszközök és
    • a projekt státusz nyomon követő és állapotjelentő rendszerek.

Tiszta beszéd, az első két pont azonban kemény diónak bizonyulhat a projektmenedzser számára (is).


A következő példa egy olyan honlapról származik, amely elvben egyértelműen a projektmenedzsment szakmához kötődik [iii]. Zucker javaslatai tulajdonképpen nem sajátosak koronavírus okozta felfordulás esetére bármilyen krízis esetében megszívlelendők lehetnek. Zucker szerint a projektmenedzser a koronavírus kiváltotta helyzetben viselkedjen igazi vezetőként; legyen optimista és empatikus, folyamatosan kommunikáljon; tekintsen előre (legyen analitikus); készüljön és tartalékoljon az esetleges rosszabb időkre a kockázatok azonosítása és kezelése által.

A szakmánkhoz még közelebb lépve, a www.projectmanagement.com honlapon az „Impact of CoronaVirus spread on your Projects” témában[iv]  természetesen élénk eszmecsere kezdődött a szakma művelői között, de végül ez blogposzt meglehetősen szerteágazó, nem fókuszált csevejjé terebélyesedett, mérsékelten hasznosítható.


Zárásként én a saját rögeszmémhez térek vissza: a projektmenedzsment helyes művelése elsősorban a józan ész használatát jelenti. Egy projektmenedzsernek „hivatalból” pozitívnak, konstruktívnak és jó példával előjárónak kell lennie (ehhez nem szükséges a hírességek bölcselkedését meghallgatni), csak azt és annyit kell tennünk, amit máskor is. Egy kicsit másképp, de a lényeg változatlan.


Sok türelmet, tanulást és összességében eredményes munkát kívánok hát az elkövetkező hónapokban az Olvasónak! Bízom benne, hogy legkésőbb ősszel személyesen is újra találkozhatunk, addig is a PMSz-ben mi magunk is kísérletezni fogunk az elektronikus kapcsolattartás eszközeivel. Reményeim szerint ebben a félévben lesz még lehetőségünk együtt kipróbálni, hogy milyen is egy virtuális Körkapcsolás.

 

Klimkó Gábor

 

[i]  J.A.(2020) Leaders managing their organizations through crisis show seven distinctive capabilities, lásd
https://hbswk.hbs.edu/item/7-leadership-principles-for-managing-in-the-time-of-coronavirus


[ii]  Alexander, M. (2020) How to manage remote project teams during the COVID-19 outbreak, lásd
https://www.techrepublic.com/article/how-to-manage-remote-project-teams-during-the-covid-19-outbreak/


[iii]  Zucker, A. (2020) Leadership in the Time of Coronavirus, lásd https://pmessentials.us/leadership-in-the-time-of-coronavirus/
 

[iv] lásd https://www.projectmanagement.com/discussion-topic/154029/Impact-of-CoronaVterbirus spread-on-your-Projects

PARTNEREINK