Hírek

KATEDRA – PM oktatás a BME-n Interjú Prónay Gáborral a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karának oktatójával

2022. január 07.

Egy új, Katedra névre hallgató interjúsorozatba kezdünk. Mi már nagyon vártuk ezt J

A cél, hogy egy csokorba gyűjtsük, hogy melyik felsőfokú intézményében milyen oktatással találkozhatnak a hallgatók. Reméljük, hogy cikkeink és tartalmaink segítenek eligazodni a projektmedzsment tanulmányokban érdekelt fiataloknak.

 

Prónay Gáborral találkozni minden esetben nagy élményt jelent számomra. A Tanár Úr nagy energiával és elszántsággal tud mesélni a projektmendzsmentről. Sőt! Ő az, akinek a válaszleveit én magam is alig tudom lekövetni. Gyors, pontos, precíz és energikus. Olyan igazi lendületes projektmenedzser.

Interjúnkban arról kérdeztük, hogy a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karán milyen lehetőségei vannak a hallgatóknak, ha projektmenedzsmentet szeretnének tanulni.

 

Milyen PM oktatás zajlik a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karán (BME VIK)?

 

A BME VIK Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék menedzsment csoportja 1986. szeptemberétől minden ősszel meghirdeti a „PROJEKTMENEDZSMENT ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA” kreditpontos, válaszható tárgyat, amit az IPMA világszervezet 2016-19 között regisztrált oktatási programnak fogadott el.

 

A vendég előadók hazai és nemzetközi tapasztalattal és elismeréssel rendelkező master PM-ek, szponzorok, PMO vezetők. A tárgyhoz kapcsolódóan K+F munka is folyik. Ennek eredményeképpen Páncsics Zsombor egyetemi hallgató a 2020. évi BME TDK versenyen kiemelt első díjat és Heller Farkas különdíjat nyert „Szervezeti hatékonyság növelése érettség vizsgálattal” című dolgozatával. Ez a dolgozat az OTDK versenyen is elismert kapott.

 

A tárgy kiemelkedő eredményességű hallgatói ajánlásokat kaptak a következő egyetemeken folytatandó ösztöndíjas éveikre: Arizona State University, ATHENES Program, Carnegie Mellon University, CEMS MIM Program, Georgia Instruóitute of Technology, Jönköping University, National University of Singapore, TU Delft, TU Eindhoven, University of South Wales, University of Stuttgart, Vanderbilt University (Nashville Tennesse), Waseda University (Tokio Japan).   

   

Említette, hogy 1986 óta van Önöknél ez a tantárgy. Hány hallgató tett már sikeres vizsgát?

500 főnél is több sikeres vizsgázónk van.

 

A hallgatók kapnak-e valamilyen projektmenedzsment minősítést a kurzusok végén?

Az IPMA kapcsolatnak köszönhetően az elmúlt években közel 30 egyetemi hallgató szerezte meg az IPMA D (Student) minősítést. Erre nagyon büszkék vagyunk!

 

Milyen projektmenedzsment módszertani alapokra építik az oktatást?

A PMBOK-ra és az előadók jelentős hazai és nemzetközi PM tapasztalatára építünk. Sokat jelent, hogy meghívjuk vendégelőadást tartani a volt hallgatókat, akik kiemelkedő hazai és nemzetközi feladatokban szereznek tapasztalatokat.

 

Pontosan mivel ismerkednek meg a hallgatók a projektmenedzsment tanulmányaik során?

14 héten keresztül hallgatnak elméleti és gyakorlati oktatást a hallgatók. A tárgy gyakorlati részét az jelenti, hogy az órákkal párhuzamosan valóságos, múltbeli ipari projektek indító dokumentumát készítik el 3-4 fős csapatokban, 14 hét alatt kéthetes ütemezésben, az oktatási menetrendhez illeszkedve. A két heti részfeladatok beadását részletes oktatói és demonstrátori véleményezés követi. A 6. héten az ipari konzulensek is fogadják a csapatokat. A 7. héten a csapatok részbeszámolót tartanak egymás előtt, majd a 14. héten, az utolsó órán a végleges indító dokumentum kerül bemutatásra, ami a vizsgára bocsátás feltétele. Ezen a bemutatáson az ipari konzulensek is részt vesznek a véleményezésre megkapott dolgozatok ismeretében. Az elmúlt időszakban a hallgatói önálló munkát múltbeli projektek leírásával a következő vállalatok-intézmények kollégái támogatták: DXC Technology, Ericsson Magyarország, Erste Bank, Raiffeisen Bank, Generali Biztosító, NMHH, RácioNet, T-Systems.

 

Hogyan biztosítja a fent említett feladaton túl az intézmény a projektmenedzsment gyakorlati tudás megszerzését? (Nem mintha a fent felsorolt elemek nem lennének elegendőek a 14 hétre J )

A tárgy kiemelkedő hazai és nemzetközi eredményességű projektvezetőket hív meg előadásokra, valamint a rendszeres konzultációval segített, önálló csapatmunka (előadások mellett + 50 óra munka) segíti az elméletek gyakorlatba ültetését.

 

Tervezik-e fejleszteni a meglévő projektmenedzsment oktatási tananyagot? Milyen irányú lesz a változás?

A tananyag fejlesztése folyamatos, aminek az előadók aktív projektmenedzsment tevékenysége (projektvezetések, projekt konzultációk, workshopok-tréningek vezetése, konferenciaszervezés, az ÉV PM díja pályázat, ÉV PM Diplomaterv pályázat) a biztosítéka. A tananyagfejlesztést segíti, hogy a volt hallgatók neves külföldi egyetemeken folytatva a tanulmányaikat az ottani tapasztalataikat (tananyagokat is) visszacsatolják a tárgy vezető oktatójának.

 

Milyen hallgatói visszajelzések vannak a tárggyal kapcsolatban?

A hallgatók az elmúlt 25 évben, minden félévet követően részletes kérdőív kitöltésével mondják el véleményüket a tárgyról, az előadókról, a tananyagról. A kérdőíves eredményt megkapja a tanszéki vezetés. A tárgy előadója 2018-ban ezen vélemények alapján a „Tanszék legjobb oktatója” elismerést kapta.

 

Mit üzen a fiataloknak, akik a projektmenedzsment pályára készülnek?

A globalizálódó, komplex feladatokat hozó jövőben egyre nagyobb szerep jut az integrálásra alkalmas személyeknek. Az erre való felkészülésben komoly szakmai munkát és az eredmények mellé jelentős segítséget jelenthet a projektmenedzsment kompetencia (tudás-képességek-attitűdök-tapasztalatok) megszerzése. A világtendenciák szerint a projektmenedzsment szerepe egyre nő, terjedését a digitalizáció csak ösztönzi.

 

Hogyan és hol látja a helyét a projektmenedzsment oktatásnak a felsőoktatásban?

Fontos hangsúlyozni, hogy a PM-hez a projektek témáját meghatározó szakmai ismeretekre is szükség van. A PM oktatás nem lehet BSc szintű, minimum szakmai BSc követő MSc lehet, de jobb, ha MBA.

 

Tanár Úr! Köszönöm az interjút és további lendületes, projektekben gazdag éveket kívánok Önnek és a BME VIK-nek.

Az interjút készítette: Borbényi Katalin