Belépés
Vendégem Kiss-Márton Adrienn, aki néhány éve a Human Excellence Digital színeiben is megmutatta már a rátermettségét egy magyarországi HR projektben.
Azóta is számos projektben dolgozik, és a mindennapjai nem csupán a projekt feladatok végrehajtásáról szól. Adrienn alkotó, tevékeny kezdeményező is, önkéntesként és oktatóként dolgozik még napi munkája mellett: létrehozta a virtuális asszisztencia fogalmát és elnöke lett a Virtuális Asszisztensek Magyarországon Egyesületnek. Elkötelezetten támogatja a pécsi Nevetnikék Alapítványt, akik kemény munkával igyekeznek megkönnyíteni a kórházban fekvő gyermekek hétköznapjait.
Adrienn folyton vidám, energiával teli kedves ember. Munkájában pontos, precíz, jó példa nekünk, projekteken dolgozó szakembereknek.
Mióta dolgozol projekt alapon?
2012-ben kezdtem el bontogatni a szárnyaimat a projektek területén. Ekkor persze még nem tudtam ez mit is jelent, csupán abban voltam biztos, hogy mit szeretnék elérni. Meggyőződésem volt, hogy a nemzetközi, multis tapasztalatomra a hazai kkv szektornak is szüksége van, így ebbe az irányba kezdtem nyitni. Azt azonban hamar beláttam, hogy nekik nincs szükségük az én 100%-os kapacitásomra, így adta magát a megoldás, hogy több céget támogattam, támogatok a mai napig párhuzamosan állandó vagy projekt alapon vállalkozóként és nem munkavállalóként. Kifejezetten HR projekteken 2019 óta dolgozom.
Miért váltottál a normál, teljesidős munkaviszonyról projekt alapú munkákra? (itt megemlítheted az alapítványt, egyesületet, stb)
A komfortzóna elhagyásához a végérvényes lökést a magánéletemben bekövetkező változás hozta, hogy anya lettem. Ezt megelőzően is folyamatosan kerestem azokat a lehetőségeket, ahol a széleskörű érdeklődésemet, globális látásmódomat jobban tudnám kamatoztatni, de a munkahelyi keretek számomra ezt sosem tettek lehetővé. A váltást követően lehetőségem nyílt nem csak dolgozni, hanem társadalmilag is hasznos tevékenységeket folytatni, mint például óraadóként dolgoztam a PTE-n – ami mindig is hatalmas álmom volt -, meghonosítottam a virtuális asszisztenciát, s elnöke lettem a Virtuális Asszisztensek Magyarországon Egyesületnek, nagykövetként támogatom a pécsi Nevetnikék Alapítványt, akik kemény munkával igyekeznek megkönnyíteni a kórházban fekvő gyermekek hétköznapjait. Ezeket a tevékenységeimet legálisan tudom munkaidőben végezni, nem kell a munkahelyemről elkéretőznöm, s szükségem van rájuk ahhoz, hogy kiteljesedhessek.
Mik az előnyei és a hátrányai?
Előnye mindenképp a rugalmasság időben. Ami nem azt jelenti, hogy sosem kell dolgoznom, inkább azt, hogy a feladatok, határidők függvényében magam osztom be a kapacitásomat, időmet. Ezt lehet akár a hátrányok közé is sorolni, hisz ha nem dolgozom, nincs hó végén a fizetésem a számlán, mint például határozatlan idejű munkavállalói státuszban.
Mit dolgozol most?
Jelenleg is több projekten dolgozom párhuzamosan. HR tanácsadó vagyok egy Magyar autóipari beszállító cégnél, ahol a HR folyamatok kidolgozását támogatom, a Magyar jogszabályokat ismertetem a külföldi cégvezetőkkel. Emellett egy amerikai cég EMEA lányainak bérszámfejtését koordinálom, és néhány hónapja kaptam meg ugyanezen cég új HRIS rendszerének implementálásának koordinálását APAC, EMEA területére.
Hogyan néz ki egy napod?
A reggeleimet sétával kezdem. Erre mindenképp szükségem van ahhoz, hogy felfrissüljek szellemileg, hisz sok dolog fut párhuzamosan, amiket észben kell tartanom, illetve rendszeresek a kérdések, problémák, amikre választ kell találnom. Ezután e-mailek, meetingek, egyeztetések, majd ebédidőben szintén egy séta keretében elhozom a lányomat az iskolából és délután még folytatom a munkát, ha szükséges. Esténként, mikor már minden nyugodt és csendes foglalkozom a társadalmi projektjeimmel levezetésként, vagy tanulok, bővítem az ismereteimet. A hétvégék szigorúan a családé, pihenésé.
Kiknek ajánlanád a projekt alapú munkavégzést?
Önállóan dolgozni tudó és akaró embereknek, akik képesek beosztani az idejüket és rendelkeznek feladattudattal. Akik számára nem a munkaidő eltöltése, hanem a feladat elvégzése a fontos.
Ha szabad kezet kapnál, milyen munkaköröket alakítanál át projekt alapúvá? (teljesítményt és nem időt fizetnek, meghatározott eredményt várnak el, például a toborzás, könyvelés, stb)
Véleményem szerint az irodai munkakörök nagyrésze átalakítható projekt alapúvá. A nehézségét az okozza, hogy ez esetben minden érintett munkakörben meg kell határozni a kristálytiszta célokat, határidőket, mérföldköveket, stb. Ha ez a lépés megvan, akkor ezeket nyomon kell tudni követni. A könyvelés területén már idehaza is számos lépés automatizálható, mely hatékonyan bevezethető egy erre dedikált projekttel. A HR különböző területein is jól alkalmazható a projekt szemléletű munkatárs, aki be tudja hozni máshol szerzett ismereteit.
Mit üzensz azoknak a munkáltatóknak, akik most fontolgatják, hogy projekt alapú munkaköröket hozzanak létre?
Az átállás mind munkavállalói, mind munkáltatói oldalról komoly személeletváltást igényel, ami nem fog egyik napról a másikra megvalósulni, de megéri a belefektetett energiát. Ha munkáltatóként optimalizálni szeretnénk a folyamatainkat, s a “miért csináljuk ezt így?” kérdésre,“azért, mert így szoktuk” választ kapjuk, akkor érdemes egy friss nézőpontot behozni a rendszerbe.
Köszönöm a beszélgetést!
Antal Melinda
Human Excellence Digital