Belépés
IGAZság vagy megoldás?
Néhány évvel ezelőtt tanultam mediációt.
A mediáció (magyarul közvetítés) egy speciális konfliktusmegelőző, -kezelő módszer és folyamat, amelynek lényege, hogy a két vagy több fél vitájában, a konfliktusban állók beleegyezésével egy semleges, harmadik fél (mediátor) jár közben.
A mediátor segít tisztázni a konfliktus természetét és olyan megoldást találni, amely az érintettek számára kielégítő, sőt nem ritkán kifejezetten örömteli. (Wikipédia)
Az egyik legnagyobb feladat volt számomra a túlfejlett igazságérzetemet elengedni.
Ha védett úton közlekedek, nem kapok elsőbbséget, és összetörik az autómat, akkor lehet, hogy igazam van, de közlekedésre alkalmas járművem… Na, az nincs.
Az ’igazammal’ nem jutok messzire.
Nagy felismerés volt, hogy mindegy, kinek van igaza: a mediáció során ugyanis nem az a cél, hogy ezt eldöntsük, hanem a konfliktus feloldása.
Projektmunka során sokszor elkerülhetetlen a konfliktus. Az időnyomás, korlátos erőforrások fokozzák a stresszt, ami olykor egymásra mutogatáshoz vezet.
Előfordul, hogy valaki elúszik a határidővel, pedig rögzítettük? Megállapodtunk a feladatgazda személyét illetően, de nem, vagy nem megfelelő minőségben szállított?
Kérdés, hogy célszerű-e adott ponton azon rugózni, hogy miért történt így, ki a hibás, kinek van igaza? Vagy a cél érdekében a megoldásra fókuszálva továbblépni.
(Ez persze nem jelenti azt, hogy ne vonjuk le a tanulságokat, és keressük megoldást, hogy máskor jobban menjen!) Ha a konfliktus elmérgesedik, romboló lesz, veszélyezteti a projekt megvalósulást.
Az a tapasztaltam, célszerű ilyenkor egy kicsit hátrébb lépni: távolabbról ránézni a feladatra, konstruktív irányba terelni a konfliktust. A mediációs eljárásban alkalmazott technikák, adott helyzethez igazítva jól jönnek a projektek során is.
A problémamegoldás lépései nálam a következők:
Probléma meghatározása
Gyakran nehezebb, mint elsőre tűnik: fontos, hogy tárgyilagosak tudjunk maradni, a valódi fennakadásra derüljön fény
(Tényleg az a baj, hogy Gipsz Jakab mindig elkésik?)
Érintett felek bevonása
Akár a probléma, akár a megoldás résztvevői
Lehetséges megoldások összegyűjtése
Legyünk befogadóak, kreatívak a megoldások keresésében! Lehet, hogy a legvadabbnak tűnő ötlet működik.
Legjobb megoldás kiválasztása
Nem a legigazságosabb, leggyorsabb, legolcsóbb, legvagányabb, stb., hanem az érintettek által legjobbnak gondolt!
Elköteleződés
Kimonda(t)ni, hogy a választott megoldás rendben, így megyünk tovább!
Kivitelezés
A megállapodásban meghatározottak működtetése. Ha biztosra akarunk menni, ránézni, ellenőrizni a működést.
A konfliktuskezelés IS a projektvezető feladata közé tartozik egy bizonyos szintig. Érdemes időnként ezt a képességünket, tudásunkat is fejleszteni, új technikák után néznünk, mert ezzel elősegíthető a haladás, új energiák mozdulnak meg, új megoldások kerülnek felszínre. Vagyis mindenki egy csapásra (kettőre 🙂 ) boldog lesz. Szélesítsétek a konfliktuskezelési eszköztáratokat, engedjetek be nem szokványos megoldásokat!
Ui: a fenti tud működni testvérharc esetén is 🙂
Süle Andrea, fejlesztési szakértő írása
Korábbi TONIK blogjainkat itt éred el: