Belépés
Projektvezetőként tudnod kell, hogy mi a különbség. Te tudod?
A PMBOK már jó régóta együtt említi a két fogalmat, de a magyarázatot nem ereszti bő lére. A PMBOK szerint:
Bár a fogalmak régóta léteznek, mégis ritkán érkezik jó válasz arra, ha megkérdezem, hogy a gyakorlatban ez mit jelent. Például egy szoftvertermék esetén mi a termékterjedelem, és mi a projektterjedelem. Itt kérlek, állj meg egy kicsit, gondolkozz el a válaszon, aztán olvass tovább.
Egy szoftvertermék esetén a termékterjedelem azt írja le, hogy milyen jellemzőkkel és funkciókkal rendelkezzen a termék. Ezt követelményekkel lehet leírni, tehát a termékterjedelem a termék elvárt működését leíró követelmények összessége.
Ezzel ellentétben a projektterjedelem a termék létrehozásához szükséges munkafolyamatok, feladatok összessége, magában foglalja a termék tervezését, fejlesztését, tesztelését, adattisztítást, ősfeltöltést, migrációt, élesítést, és az ezen fő feladatok részletes lebontását.
Tehát a termékterjedelem leírja, mit kell megcsinálni, a projektterjedelem pedig, hogy a létrehozandó termék, szolgáltatás milyen feladatok elvégzésével tud előállni. A feladatokhoz lehet erőforrásokat és időt tervezni, de ehhez ugye tudni kell, hogy pontosan mit is kell csinálni.
Mindkét terjedelem típus a folyamatosan mélyülő tervezés (progressive elaboration) szemléletében kerül meghatározásra, azaz projekt indításkor magas szinten, a projekt jóváhagyását követően pedig részleteiben megtervezve.
Na de kit érdekel ez? Eddig is megvoltunk anélkül, hogy ezt boncolgattuk volna, miért lett hirtelen ennyire fontos? A választ a PMI Business Analyst módszertana adja meg.
Ugyanis az kimondja, hogy a Business Analyst felelős a termékterjedelemért, a Projektvezető pedig a projektterjedelemért. Nyilvánvalóan a két feladatkör összefügg, csak kollaborálva, együtt tudnak jó munkát végezni.
A Business Analyst tehát a termékterjedelem „őre”. Ez azt jelenti, hogy a követelmények vizsgálatánál az elsődleges szempont, hogyan kapcsolódik a követelmény ahhoz az üzleti célhoz, amiért a projektet elindították, azaz az üzleti igényhez (a tapasztalat azt mutatja, hogy a követelmények csak kb. 1/3-a kapcsolható direktben az eredeti célhoz, a többi inkább „ ha már úgyis hozzányúlunk, akkor …” típusú követelmény).
Fentiek analógiájára különbséget tesz a módszertan a termék és a projekt stakeholder között (bár nagyon nagy, de nem 100%-os az átfedés), valószínű, hogy minden termék stakeholder projekt stakeholder, de nem minden projekt stakeholder termék stakeholder.
Valamint különbség van a termék kockázatok (olyan események, változások, amelyek a kialakítandó megoldás üzleti értékére van hatással) illetve a projekt kockázatok (az erőforrásokkal kapcsolatos, illetve az idő-re és költségre ható események) között is.
A termékkockázatok és a termék stakeholderek menedzselése Business Analyst kompetencia, míg a projekt kockázatok, illetve a projekt stakeholderek menedzselése projektvezetői felelősség, de ezeket a feladatokat is egymással együttműködve kell végrehajtaniuk.
Amennyiben nincs Business Analyst a projekten, a projektvezető felelős a teljes scope tartásért, a kockázatok teljes körű menedzseléséért, illetve a teljes stakeholder managementért.
Fodor Andrea
PMI-PBA, Professional Business Analyst, tanácsadó, tréner
Korábbi TONIK blogjainkat itt éred el: